Maak financiële planning succesvol én rendabel bij jou op het accountantskantoor

Voordelen PENTA Programma  

Verhoogt de omzet u0026amp; winst en zorgt voor meer tevreden klanten met hogere NPS

Voorkomt tijdrovende en ingewikkelde adviesprocessen 

Bestendigt je rol als Trusted Advisor en creëert zo een duurzaam businessmodel

Waarom het PENTA Programma? 

Bestaande business neemt af

Herken je het verschil in het werk anno nu en tien jaar geleden? Standaard werkzaamheden nemen steeds verder af, door digitalisering en automatisering. Dus je kunt wel raden wat dat voor de omzet betekent. Om de omzet en winst op peil te houden is het daarom belangrijk dat je tijdig innoveert en investeert in nieuwe bedrijfsmodellen.

Toenemende vraag naar advies

Als accountant of fiscalist ben je de vertrouwenspersoon, waardoor klanten ook jouw pro actieve rol verwachten als het gaat om hun persoonlijke, financiële toekomst.  Als Trusted Advisor wil je je klant helpen met hun toekomst, vanuit een gedegen inzicht en passend advies. Maar hoe pak je dat aan? Wat is de meest efficiënte werkwijze? En hoe zorg je ervoor dat klanten ook de prijs willen betalen?

Financiële planning rendabel en succesvol maken

In de dagelijkse praktijk blijkt het adviesproces tijdrovend en ingewikkeld. Niet iedereen kent de mogelijkheden van financiële planning, de samenwerking is nog niet optimaal en het aanbieden van financiële planning wordt als lastig ervaren. Een duurzaam businessmodel voor de toekomst bouwen ligt binnen handbereik, zonder veel indirecte uren te schrijven.

De toekomst

Wij geloven in een duurzaam en toekomstbestendig financiële-planning-businessmodel voor accountantskantoren door middel van optimalisatie van Tooling, Organisatie, Kennis, Vaardigheden en Winstgevendheid. Het PENTA Programma is gebaseerd op het doorlopend verbeteren van deze 5 onderdelen.

Begin 2020 goed:

Financiële planning als rendabele dienstverlening 

Hoe werk je nu met financiële planning?

Tooling

Het aanschaffen van software voor financiële planning is vaak de eerste stap, maar daarmee ben je er niet. Hoe goed ben je thuis in de software en hoeveel tijd kost het je om een klantdossier volledig in te voeren? Weet je hoe je met verschillende varianten van inflatie kunt rekenen? Begrijp je de toegepaste planningsmethodiek en kun je het ook begrijpelijk communiceren aan je klant? 

Zo maar een aantal vragen, waarbij je misschien denkt “dat kan beter” en waarmee je flink tijdwinst kunt behalen. 

Organisatie

Om als organisatie succesvol te zijn is het nodig dat allerlei processen efficiënt verlopen en de basis op orde is. Hebben jullie een uniforme werkwijze op de verschillende vestigingen en kun je moeiteloos werk van een collega overnemen bij bijvoorbeeld ziekte? Hebben jullie een helder advieskader en is er beleid voor vastlegging? Is er controle door 4-ogenprincipe is duidelijk wie dat dan mag doen en gaat dat vlot? Levert jullie leadmanagement nieuwe klanten op?

Heldere processen en consistente uitvoer verhoogt de samenwerking, werkplezier en winstgevendheid.

Kennis

Met je fiscale kennis zit het vast wel goed, maar hoeveel weet je van toekomstvoorzieningen in de meest brede zin? Hoe vaak heb je te maken met kapitaalverzekeringen of lijfrentepolissen en vragen van klanten over banksparen? En wat als je klant wil praten over beleggen? Ben jij en een aantal collega’s in staat om je klant integraal te adviseren?

Brede kennis helpt je om je rol als Trusted Advisor te kunnen vervullen en het vertrouwen van je klant te winnen voor toekomstige adviesmomenten.

Vaardigheden

Over gespreksvaardigheid beschik je natuurlijk, maar hoe comfortabel voel jij je om financiële planning aan te kaarten bij je klant? En hoe goed kunnen je collega’s dat; krijg je vaak leads van hen? Hoe vaardig ben jij in het doen van een goede inventarisatie en hoeveel tijd kost het maken van een Financieel Plan en de bespreking met je klant? 

Als je het gevoel hebt dat dingen beter en sneller kunnen, is interactief plannen en presenteren vast een waardevolle aanvullende vaardigheid voor je!

Winstgevendheid

ROI en winstcijfers beoordelen is jullie dagelijkse werk, maar hoeveel draagt financiële planning nu bij aan jullie winst? Welke bijdrage levert het aan de tevredenheid van jullie klanten en hoe vaak komt het voor dat een klant jullie financiële-planning-diensten aanbeveelt aan een andere klant? Hoeveel tijd besteden jullie aan het controleren van een financieel plan en hoeveel tijd zijn jullie kwijt aan het herstellen van fouten of het doen van aanpassingen? Hoe goed lukt het om kostendekkend te werken? En hoeveel extra omzet komt er nu uit een financieel plan? 

Uiteindelijk draait alles om het winstgevend maken van financiële planning, zodat jullie het als een duurzaam en toekomstbestendig bedieningsconcept kunnen blijven uitvoeren. En niet het minst belangrijke; dat klanten jullie als Trusted Advisor ervaren en weten te vinden voor toekomstige adviesbehoeften, waar ze graag voor betalen.

 PENTA Blokken

Het PENTA Programma is zorgvuldig samengesteld uit een aantal blokken in een logische volgorde. Welke blokken nodig zijn, hangt af van het ambitieniveau van het kantoor en het niveau waarop het kantoor presteert op de bovengenoemde 5 onderdelen. Het  PENTA programma kan in zijn geheel of (deels) in modules afgenomen worden. Dit zijn de blokken:

Training Private Wealth Navigator

Methodische vaardigheden PWN

Gespreks- technieken

Toolbox, helpdesk u0026amp; borging 

Interactief  plannen en presenteren 

Doorlopende procesregie en monitoring

Training Private Wealth Navigator 

Om vlot een financiële planning te maken en een klantdossier in te voeren, is het nodig dat je de techniek van de Private Wealth Navigator goed beheerst. In deze training leer je o.a: 

  • Hoe je navigeert door de software, snel alle klantgevens invoert in de juiste rubrieken en zelf kunt controleren of het goed gaat
  • Werken met grafieken; hoe je ze gebruikt, hoe je ze naar jouw wens kunt aanpassen en snel kunt schakelen tussen meerdere grafieken 
  • Allerlei handige tips over o.a. berekening van risicoscenario’s, de importfunctie, het inventarisatieformulier, notitie mogelijkheid, ‘akkoord of niet akkoord’, de optimalisator en tekorten visualiseren

Methodische vaardigheden PWN 

Als je de techniek beheerst is het zaak om je allerlei methodes eigen te maken. In deze training leer je o.a:

  • Wat de Bucket methode is en hoe je deze toepast 
  • Handig gebruik van de privé-balans als controle middel voor jezelf en als extra inzicht voor je klant
  • De werking van de automatische dividend uitkering en hoe je rekening houdt met buffervermogen in privé 

Bewezen aanpak

Financiële planning als rendabele dienst 

Gesprekstechnieken

Gesprekken over financiële planning gaan niet over overtuigen, beïnvloeden of manipuleren. Met jouw authenticiteit als basis, leer je hands-on-vaardigheden die je per direct kunt toepassen in de praktijk.

  • Leer nieuwe skills aan de hand van het financiële planning proces 
  • Persoonlijke training met 1 op 1 feedback
  • Leer vaardigheden om financiële planning te verkopen, te inventariseren en te presenteren 

Toolbox, helpdesk u0026amp; borging 

Maak doorlopend gebruik van onze helpdesk. Ook stellen we onze Toolbox ter beschikking met daarin o.a. een custom made advieskader, controlekader en flyer. Zodra het PENTA Programma geheel is afgerond zorgen we voor borging. Samen beslissen we welke elementen beschikbaar blijven:

  • Helpdesk voor technische ondersteuning
  • Kennisdesk voor inhoudelijke ondersteuning
  • Controle en monitoring op verkoop
  • Onboarding van nieuwe collega’s 

Nieuwe werkwijze

Optimaal presteren

Interactief plannen en presenteren 

Leer de nieuwe, interactieve en visuele manier van het presenteren van financiële planning! Stop met het schrijven van ellenlange rapporten door deze nieuwe werkwijze toe te passen in jouw praktijk. In deze training leer je:

  • Hoe je ongeveer 60% van jouw tijd bespaart
  • Hoe je een geweldige klantervaring geeft
  • Deze werkwijze eenvoudig toe te passen in de praktijk

Doorlopende procesregie en monitoring

Meten = Weten! Voor het succesvol implementeren of optimaliseren van dienstverlening, is het belangrijk doorlopend de voortgang te meten, maar vooral ook de uitgangspositie vast te stellen. 

  • Uitvoeren van een 0-meting door middel van de SuccesScan 
  • Afstemmen van ambitie, wensen, budget en capaciteit
  • We zijn de stok achter de deur, het klankbord, de vraagbaak, maar vooral enthousiasmerende aanjagers tot jullie doel is behaald
  • Afbouwen begeleiding, gefaseerde overdracht aan owners binnen de organisatie en eindrapportage

Integrale aanpak

Continue verbeteren 

Ons team

Ronald Sier MSc CFP®

Ronald is directeur bij Smart Financial Planner.

Smart Financial Planner is een geaccrediteerd opleidingsbedrijf voor financieel planners. Via Smart Financial Planner halen financieel planners, accountants en fiscalisten hun jaarlijkse FFP en RB punten. Ronald heeft daarnaast veel ervaring met het implementeren van financiële planning als dienst bij Rabobank Utrecht, Baker Tilly en NBC van Roemburg u0026amp; Partners.

Ronald is tevens zelfstandig financieel planner bij zijn bedrijf Beyond Numbers,  (internationaal) spreker en oprichter van het platform smartfinancialplanner.com. Op dit platform worden online cursussen en coaching aangeboden voor financieel planners, wereldwijd.  Smart Financial Planner heeft inmiddels een bereik van circa 2,600 financieel planners over de hele wereld. 

Thimo Rietveld MFP FFP CFP®

Thimo is directeur en oprichter van PrivateWealthSupport. Na geruime tijd bij ABN AMRO MeesPierson als directeur vermogensstructurering en later als hoofd van het kenniscentrum te hebben gewerkt, startte hij eind 2015 PrivateWealthSupport.

Naast veel advieservaring op het terrein van financiële- en vermogensplanning voor (vermogende) particulieren, heeft Thimo ook veel kennis van programmeer- en applicatieontwikkeling voor deze adviesterreinen.

Vanuit deze kennis en praktijkervaring heeft hij de diverse applicaties ontwikkeld en daarmee het fundament gelegd van PrivateWealthSupport. Op dit moment gebruikt een groot aantal klanten, waaronder veel accountantskantoren, zijn software.

De hoge mate van transparantie en gebruiksvriendelijkheid, met name bij planningen voor ondernemers, wordt zeer gewaardeerd. 

Anneke Janssen CCXP MFP FFP CFP®

Anneke is directeur en oprichter van Custolutions en bestuursvoorzitter van RFEA.

Via Custolutions helpt Anneke accountantskantoren die financiële planning als volwaardige dienst willen aanbieden en succesvol willen implementeren in hun dagelijkse business. Bij ABN AMRO heeft ze veel ervaring opgedaan; zowel met succesvol implementeren van bedieningsconcepten als met het begeleiden van teams. Stroomlijnen van tijdrovende en ingewikkelde adviesprocessen, met als resultaat o.a meer tevreden klanten en meer omzet en winst. 

Anneke geeft ook organisatieadvies aan banken en verzekeraars. Zo was zij eind 2019 kennisexpert voor SNS Bank bij het opzetten van het bedieningsconcept Scheiden, wat in 2020 live gaat.

Tot slot is Anneke Financieel Planner en helpt ze particulieren na of tijdens Life Events.

 

Wat anderen zeggen over ons

Baker Tilly

Ronald heeft voor Baker Tilly als opdracht financiële planning binnen de hele organisatie prominent(er) verankert te krijgen binnen onze dienstverlening. Met Ronald als aanjager ontgroeien we de fase van het ‘pionieren’. De dienstverlening is inmiddels – mede dankzij de inzet van Ronald – ontwikkeld tot een volwaardig en professioneel product. Ronald heeft daarbij met name aandacht gehad voor het advieskader, doorontwikkeling van templates, actief onder de aandacht brengen van de dienstverlening en het trainen en ondersteunen van diverse collega’s. 

Maurice van Slooten, partner Tax Advisory

Calces Spreadsheet Consultancy 

Thimo heeft veel ervaring met financiële planningsvraagstukken en adviseren voor de (vermogende) particulier en specifiek de DGA. Daarnaast beschikt hij over veel kennis en vaardigheden op het terrein van financiële rekenkunde, fiscaliteit en programmeerkennis. Vanuit deze achtergrond heeft hij de diverse applicaties van PrivateWealthSupport ontwikkeld en is succesvolle en prettige samenwerking met Calces ontstaan.

Ernst Schuurman, Calces Spreadsheet Consultancy

NIBC

Anneke ziet haarscherp waar de schoen wringt; met focus op de klant, kijkt ze dwars door alle productprocessen heen. Ze weet samen met het team tot concrete oplossingen en verbeteringen te komen, die meteen winst voor klanten én voor het bedrijf opleveren.

Paulus de Wilt, CEO NIBC Bank

Veelgestelde vragen

Kunnen de onderdelen van het PENTA Programma ook los afgenomen worden? 

De elementen in het PENTA Programma zijn zorgvuldig op elkaar afgestemd, maar worden vooral afgestemd op jullie kantoor. De onderdelen worden uitgebreider of minder uitgebreid behandeld aan de hand van jullie kennis en ervaring en prestaties. Als je bijvoorbeeld losse trainingen wilt of alleen eerst de financiële planning SuccesScan wilt laten uitvoeren, dan kan dat. Ook losse consultancy uren zijn mogelijk voor deelprojecten. We bespreken graag jouw wensen.  

Is het mogelijk maatwerk te leveren per vestiging of kantoor? 

Juist accountants kantoren met meerdere vestigingen hebben vaak moeite met uniform werken. Dat maakt optimaliseren soms lastig voor medewerkers van de eigen organisatie. Wij hebben ervaring in het stroomlijnen van werkprocessen over verschillende afdelingen en vestigingen heen. Maatwerk leveren we graag, maar soms blijkt dat maar beperkt nodig te zijn. Des te beter; dat scheelt kosten en kostbare tijd van medewerkers.  

Is het nodig dat je al software hebt aangeschaft om te starten met het PENTA Programma? 

Ook beginnende gebruikers helpen we graag via het Penta Programma. We besteden dan wat extra tijd en aandacht om je wegwijs te maken in de Private Wealth Navigator. Je zult versteld staan hoe snel je de werkwijze eigen maakt als je er actief mee aan de slag gaat!  

Haal ik ook PE punten voor RB als ik een training via PENTA volg? 

Voor het Register Belastingadviseurs (RB) haal je met onze training 6 punten voor de categorie “scholing niet-fiscaal”.

Hoeveel tijd neemt het PENTA Programma in beslag?  

In de eerste plaats hangt dat af van hoeveel kantoren jullie hebben en hoeveel medewerkers we mogen begeleiden. Na het uitvoeren van de SuccesScan, het bespreken van de uitkomsten en het gezamenlijk besluit voor het Plan van Aanpak start de daadwerkelijke implementatie- of optimalisatie fase. Daarvoor geldt doorgaans een periode van 12 weken. Meestal knippen we deze fase op in drie perioden van telkens 4 weken. In die perioden vinden opleidingen en trainingen plaats én leveren we begeleiding en ondersteuning die past bij de fase. In het begin is dit intensiever en later bouwen we dit af naarmate jullie individueel én als organisatie vorderen. Het aantal uren per fase stemmen we samen met jullie af.

Hoe is borging van het PENTA Programma geregeld? 

Tijdens het programma houden we steeds vinger aan de pols of jullie de gestelde doelen halen en op schema blijven lopen. De ondersteuning bouwen we af gedurende het programma en dragen de verantwoordelijkheid geleidelijk over aan ‘eigenaren’ binnen jullie organisatie. We blijven uiteraard als klankbord beschikbaar en sturen bij indien nodig.  Ook na afloop van het formele programma bieden we nazorg en doen een periodieke check of jullie nog steeds succesvol zijn. Ook de onboarding van nieuwe collega’s is een belangrijk onderdeel in de borging. De helpdesk en de Toolbox blijft desgewenst beschikbaar voor jullie.

Zijn er best practices die meer omzet aantonen? 

“Bij NBC van Roemburg u0026amp; Partners zijn we van EUR 9.000,- omzet in 2018 naar EUR 90.000,- omzet gegaan met financiële planning. Daarnaast hebben we veel extra fiscaal werk gehaald uit deze trajecten. Voor ons is financiële planning niet meer weg te denken in onze dagelijkse business” ~ Niels Plat, fiscalist bij NBC van Roemburg u0026amp; Partners

Kunnen we een proefsessie doen? 

Om te kijken of we een goede klik hebben is het hebben van een proefsessie geen gek idee. We gaan tenslotte een flink aantal weken intensief met elkaar samenwerken. Een proefsessie kan bijvoorbeeld bestaan uit een ‘SuccesScan-light’ bijeenkomst, waarin we samen op hoofdlijnen vaststellen hoe goed jullie kantoor al in staat is financiële planning succesvol uit te voeren. Of een algemene kennismakingssessie, waarin we onze werkwijze uitleggen en de totstandkoming van een plan van aanpak toelichten is mogelijk. Laat ons ook vooral weten welke wensen jij hebt. 

Uniek concept voor:

Winstgevende én toekomstbestendige dienstverlening

PENTA PROGRAMMA

Ampèrestraat 35 – 37

1446 TR PURMEREND

[email protected]privatewealthsupport.nl

0299 – 646929

Scroll naar top