Ik ben Hugoline van Hoorn, ik ben 50 jaar en ik ben sinds anderhalf jaar zelfstandig Financial Life planner.
Ik ben eerst topsportster geweest. Ik heb 10 jaar lang op het hoogste niveau squash gespeeld.
Na mijn sportcarrière ben ik bij de Rabobank terecht gekomen en daar ben ik ongeveer 20 jaar Private Banker geweest. Op die plek kan ik ook een andere kant van mezelf laten zien: het helpen en begeleiden van mensen.
Dat was in mijn topsportperiode niet mogelijk, alles was immers op mijzelf gericht. Bij Rabobank kon ik naar hartenlust mensen helpen op financieel gebied. Dat gaf mij al heel veel voldoening.
Maar in 2018 heb ik de opleiding Life Planning gedaan en toen viel voor mij alles op zijn plaats; met de combinatie van Life Planning en financiële planning kan ik écht mensen helpen. Inzicht geven in cijfers is fijn maar uiteindelijk gaat het om hoe iemand zijn of haar leven wil inrichten. Bij deze keuzes staat eerst de mens centraal en dan pas geld.
Zo is mijn bedrijf Huug! geboren.
Hoe ben je op Life Planning gekomen?
2017 was voor mij een bewogen jaar waarin van alles gebeurde. Leuke maar ook minder leuke dingen, zo overleed mijn peettante plotseling en ik verloor mijn baan bij de Rabobank. Omdat mijn baan eindigde kon ik wel al mijn energie in ons nieuwe huis steken maar al deze gebeurtenissen zorgden ervoor dat ik stil ging staan bij wat ik echt wilde.
Ik heb toen de vijfdaagse training Life planning gedaan, puur om mijn eigen ‘Life Plan’ te maken. Ik kwam er tijdens deze training achter dat er in de financiële planning eigenlijk te weinig ruimte is voor gevoelens en emoties.
Het levensplan wat gemaakt wordt in deze training is zeker niet zweverig maar heel concreet. Het gaat eerst om de mens en zijn of haar geluk en dan om de financiën. En ik wil echt de mens helpen. Ik besloot daarom om advies bij het zoeken naar je levensdoelen en financieel inzicht te combineren.
Waarom is Life Planning volgens jou niet zweverig?
Ik ben blij dat ik het misverstand dat Life Planning zweverig is, uit de wereld mag helpen.
Life Planning is een algemene term, iedereen mag zich in principe Life Planner noemen. Maar de methodiek die ik hanteer is die van George Kinder en dit is al 30 jaar een beproefde en bewezen methode die leven en geld verbindt. Ik ben Registered Life Planner, dat is een beschermde titel.
Deze EVOKE-methode werkt stap voor stap, in de volle breedte van het leven. Heel concreet en totaal niet wazig zoals veel mensen denken. Dit zijn de stappen die ik volg:
Stap 1: Ik ga met mensen in gesprek; wat doet er voor jou toe? Wat vind je belangrijk in het leven? Wat maakt jou blij? werk, relatie, vrije tijd, gezondheid, zingeving? Alles wat er voor iemand toe doet, komt aan bod.
Stap 2: Daarna ga ik de diepte in en gaan we prioriteren. Van al die genoemde elementen, wat vind jij het meest belangrijke, waar wil je aandacht aan besteden, waar wil je in investeren, wat wil je bereiken?
Stap 3: En dan vervolgens obstakels slechten en actiepunten maken. Wat is er nodig om te zorgen dat je ook daadwerkelijk de dingen gaat doen die jou energie geven.
Stap 4: Tenslotte zorg ik ervoor dat er kennis wordt toegevoegd; ik maak de financiële cijfers inzichtelijk. Dit is eigenlijk het financiële planningsstuk.
Wat is voor jou de toegevoegde waarde van Life Planning?
We kijken echt eerst naar de mens en dan pas naar de financiën. Geld speelt natuurlijk een hele grote rol en is vaak ook een belemmerende factor. Met life planning krijgen de mensen echt de tijd om goed na te denken over wat ze belangrijk vinden in het leven. Dit moet ook vanuit de mensen zelf komen. Het is heel gaaf om te zien hoe mensen bewuste keuzes maken waar ze heel blij van worden. Je kunt zoveel meer bereiken voor je klanten als ze dit eerst hebben gedaan voordat ze advies krijgen over hun financiële planning.
Het is overigens wel zo dat niet elke financieel planner geschikt zal zijn als life planner. Financieel planners zijn van nature vaak mensen met veel analytische kwaliteiten. Bij life planning heb je ook de kwaliteit nodig om je in mensen te willen en kunnen verdiepen. Dat is niet voor iedereen weggelegd. En het heeft ook niet ieders interesse.
Hoe ben je als zelfstandig ondernemer aan klanten gekomen?
Mijn klanten komen vooral uit mijn netwerk. Ik heb best een groot netwerk in Eindhoven van ondernemers en ondernemende mensen.
Naast ondernemers richt ik me ook op stoppende topsporters. Zij zijn natuurlijk alleen maar met hun sport bezig gedurende hun actieve jaren. Als de sport echter stopt, moeten niet alleen de financiën maar ook het hele leven anders ingericht worden. Life planning is dus bij uitstek geschikt voor deze doelgroep.
Wat me wel opvalt is dat de meeste van mijn klanten in eerste instantie met een financiële vraag komen en niet per definitie met een life planningsvraag. Ik geef dan altijd aan dat ik pas goed kan adviseren als ik weet wat ertoe doet. Ik maak er dan een financial life planningstraject van en eigenlijk zien al mijn klanten daar wel het nut en de meerwaarde van. Ze gaan dan de deur uit met een life plan én een financieel plan.
Ik heb ook wel klanten uit mijn privé netwerk; zo ga ik bijvoorbeeld af en toe naar een wijnproeverij en als ik tijdens zo’n proeverij een gesprek voer en mensen vragen wat ik doe leg ik het uit. Vaak krijg je dan een leuk gesprek worden mensen nieuwsgierig. Hier komen ook nieuwe klanten uit. Dat is natuurlijk geweldig.
Wat zijn jouw acquisitie tips voor collega planners?
Investeer in je netwerk en in je klanten!
Vraag klanten om een evaluatieformulier in te vullen zodat je feedback krijgt en jezelf kunt verbeteren. Vraag ook altijd of jouw klant nog iemand in zijn of haar omgeving heeft waar je iets voor zou kunnen betekenen. En vraag actief om referenties. Hier komt vaak wat uit rollen.
In het begin vond ik het vragen om referenties eng maar dat is eigenlijk niet nodig. Het werkt toch het allerbeste als tevreden klanten jou aanbevelen aan familieleden, vrienden of relaties, omdat ze zelf de toegevoegde waarde hebben ervaren.
Waar sta jij nu met je praktijk?
Na 1,5 jaar zit ik op zo’n 50% van wat ik wil bereiken qua klanten en omzet. Ik denk dat ik hier tevreden mee mag zijn, ik ben aardig onderweg ook volgens mijn eigen Life Plan.
Hoe heb jij jouw verdienmodel ingericht?
Voor nieuwe klanten werk ik met een compleet financial life planningstraject van zes maanden waarbij we zes afspraken hebben. De eerste vijf afspraken zitten redelijk dicht op elkaar. We doen in de gesprekken de uitgebreide inventarisatie, de prioritering, de obstakels en actiepunten en het financieel plan.
Het zesde is een updategesprek wat ongeveer vijf maanden na het vijfde gesprek plaatsvindt. Dan kijken we hoe het gaat met de uitvoering van het plan of er misschien een kink in de kabel gekomen is en we zaken moeten aanscherpen. Voor dit begintraject geldt een vaste prijs, afhankelijk van of het voor één of voor twee personen is. Ze krijgen dan ook een financieel rapport waarbij ik gebruik maak van de Private Wealth Navigator.
Klanten vinden het zesde update gesprek erg fijn. Afhankelijk van hoe vaak ze terug willen komen bied ik een vervolgtraject in abonnementsvorm aan.
Hierbij komen ze nog een aantal keren op gesprek en krijgen ze o.a. een update van hun financieel plan. Afhankelijk van de frequentie bepaal ik de prijs van het abonnement.
Mijn klanten hebben tot nog toe meer behoefte aan een life plan dan aan sec een financieel plan. Alleen cijfers zeggen mijn klanten ook niet zoveel. Het bespreken wat mensen willen en belangrijk vinden en hoe ze daar komen wordt als waardevoller ervaren.
Hoe breid jij je werkgebied verder uit?
Mijn laatste functie bij de Rabobank was bij de Topsportdesk. Daar begeleidde ik topsporters en andere professionals in de topsportwereld. Meestal waren dit vermogende profvoetballers en wielrenners. Deze mensen zijn alleen maar op hun sport gefocust. Zeker in de voetbalwereld wordt weinig zelfstandigheid van een sporter verwacht. Alles wordt voor ze geregeld; niet alleen het voetbal zelf maar ook alles er omheen. Ze hoeven niets zelf te doen. Als ze dan in het gewone leven terecht komen hebben ze soms geen flauw benul van hoe zaken werken.
Heel veel gesprekken gingen ook over het uitgeven van het geld want vaak wordt er op grote voet geleefd als het geld binnenstroomt als water. Ik was heel vaak bezig om deze profsporters bewust te maken van de waarde van geld en geld apart te zetten voor het leven na hun sport.
Voor mij is dit een doelgroep waarvoor ik bij uitstek denk dat financial life planning geschikt is. Ik ben er van overtuigd dat ik, vanuit mijn eigen topsportachtergrond in combinatie met mijn ervaring als Financial Life Planner, de stoppende of net gestopte topsporter kan helpen bewuste keuzes te maken voor een betekenisvol en gelukkig leven na de topsportcarriere. Dat lijkt me echt heel gaaf om te doen.
In 2020 leg ik meer focus op. Mijn uitgebreide netwerk in de voetbalwereld komt dan mooi van pas.
Welke vragen stel je altijd aan jouw klanten?
De drie vragen van George Kinder komen vanzelfsprekend altijd uitgebreid aan bod:
- Stel je voor je bent financieel onafhankelijk, hoe zou jij je leven dan inrichten? Beschrijf je ideale leven met alles erop en eraan!
- Nu heb je niet geld genoeg maar je hebt nog maar 5 tot 10 jaar te leven. Hoe zou jij die tijd dan gaan benutten? Aan wie of wat ga je die besteden?
- Stel de dokter zegt dat dit je laatste dag is. Wat heb je gemist in je leven, wat heb je de wereld onthouden dus welke kwaliteiten van jezelf heb je onbenut gelaten?
Wat is jouw favoriete business boek?
Allereerst het boek over Life planning van George Kinder, “the seven stages of money maturity”. Ik ben sowieso erg geïnteresseerd in boeken die over geld en gedrag gaan en de Amerikaan Dan Ariely heeft daar boeken over geschreven die ik iedereen van harte wil aanbevelen.
Vraag van Hugoline aan jou
Hugoline zou graag het volgende aan jou willen vragen:
Denk je dat je Life Planning in jouw praktijk zou willen toepassen? En waarom wel of niet?
Laat jouw antwoord hieronder in de comments achter. Veel dank alvast daarvoor!
Trots op het resultaat dat Hugoline heeft bereikt met het volgen van wat voor haar belangrijk is.