Financiële planning is helemaal niet logisch

Waarom kiezen mensen voor financiële planning?

Sommige adviseurs denken dat mensen dat doen omdat ze zorgen hebben over hun financiële toekomst.

Dat ze logisch nadenken en daarom advies inwinnen, omdat ze zaken niet goed hebben geregeld.

En dat ze dus een rationele keuze maken om iemand in de arm te nemen om zaken voor hen op orde te krijgen.

De waarheid?

Mensen hebben vaak hele irrationele redenen om advies in te winnen.

En ik kan het bewijzen.

Kijk maar eens naar de volgende privé-balans:

Dit is de privé-balans van een relatie die ik eind 2017 heb geadviseerd met financiële planning.

Het betreft een echtpaar die beiden bijna 60 jaar zijn en ongeveer € 65.000 per jaar uitgeven aan consumptie. Ze hebben twee gezonde kinderen en er wordt jaarlijks geschonken. De N.V. betreft een vrijgestelde beleggingsinstelling (en bestaat dus bijna volledig uit beleggingen).

Als je deze situatie vervolgens rationeel analyseert en nadenkt over de reden waarom mensen een financieel planner zouden inhuren, is er eigenlijk geen enkele logische reden te verzinnen waarom mensen een dergelijk traject zouden doen:

  • Gezien hun uitgavenpatroon kunnen ze makkelijk leven van hun vermogen. Zelfs al worden ze heel oud;
  • Ze hebben zaken optimaal fiscaal geregeld omdat ze jaren terug al een structuur met een vrijgestelde beleggingsinstelling hebben opgezet;
  • Er wordt jaarlijks geschonken, dus er is al sprake van vermogensoverdracht.

Waarom dan toch financiële planning?

Daar is toch geen enkele logische reden voor te bedenken?

Precies.

Daar heb je helemaal gelijk in.

En dat is tegelijkertijd de grootste valkuil van een slimme adviseur zoals jij.

Dat je het van tevoren al invult voor de klant:

  • Omdat er op het eerste oog geen reden is voor advies.
  • Omdat ze al een fiscalist hebben.
  • Omdat ze hun schaapjes al op het droge hebben.

Maar wat is beter denk je?

Dat JIJ de beslissing neemt voor jouw klanten?

Of dat ze dat ZELF doen?

De waarheid is dat, om succes te hebben met financiële planning, het cruciaal is om mensen ZELF te laten beslissen of financiële planning interessant is voor hun.

Om ze ZELF te laten beoordelen of jij van toegevoegde waarde kan zijn.

Pas dan zullen mensen heel veel – en heel enthousiast – “ja” zeggen tegen jouw dienstverlening en jou als financieel planner.

Sterker nog, de beslissing om “ja” te zeggen tegen jou wordt zelfs een no-brainer.

Dat is ook de reden dat ik je volgende week vertel hoe je financiële planning kunt introduceren bij jouw klant.

En als je die simpele strategie niet wilt missen, laat dan hieronder jouw e-mailadres achter. 

Let’s make financial planning matter!

envelope
envelope