Dit is waarom een financieel planner bijna schizofreen moet zijn

Er is iets raars aan de hand met financiële planning.

Iets schizofreens bijna.

Gelukkig heeft het bijna niets met jou als persoon te maken.

Maar wel met hoe je met financiële planning software omgaat.

En ik weet hoe je met de software omgaat:

  • Je voert de cijfers in tot op elk detail
  • Tot achter de komma als het ware
  • Zoals je bijvoorbeeld een aangifte invoert

Toch?

En gelukkig maar.

Want elke miniscule wijziging kan een enorme impact hebben op de uitkomst.

Dus je moet enorm gefocust zijn op de juiste invoer.

En weet je wat nu zo schizofreen is?

Je moet de software niet tot op elk detail invoeren.

Huh?

Ja, inderdaad. Je leest het goed.

Het is niet goed om de planning tot op elk detail te maken.

En weet je waarom?

Omdat we de toekomst van de klant niet kunnen voorspellen.

En dit is heel anders dan bijvoorbeeld het maken van een aangifte.

Want bij het maken van een aangifte gebruik je gegevens uit het verleden.

Terwijl je met financiële planning cijfers gebruikt …..

Juist.

Uit de toekomst.

En dit is een wezenlijk verschil.

Het verschil tussen ander financieel werk (zoals het doen van een aangifte of het opstellen van jaarcijfers) en financiële planning zit niet zozeer in de cijfers an sich.

Maar wel in de bepaling van de cijfers.

En dan bedoel ik in de bepaling van de cijfers die je invoert in de software.

Neem bijvoorbeeld de waarde van een deelneming in een werkmaatschappij.

Niemand weet wat de waarde van deze bv is over 5 jaar.

Dus wat is beter?

De deelneming opvoeren tot in elk detail?

Of een schatting van de deelneming opvoeren (die je samen met de klant hebt bepaald)?

Het een kan net zo goed zijn als het ander. Maar de tweede variant scheelt je vervolgens wel twee uur tijd…

Het is daarom goed om elke keer de volgende afwegingen te maken bij de invoer van software:

1) Kan ik de bepaling van de cijfers afstemmen met de klant? Zoja, kies daar dan voor.

Denk bijvoorbeeld aan het voorbeeld van de deelneming zoals hierboven benoemd.

2) Heeft de invoer van een vermogens- of inkomensbestanddeel materieel effect op de uitkomst van een financiële planning?

Denk bijvoorbeeld aan de 4 koopsompolissen die een klant van 1994 tot 1998 heeft gesloten. Posten die niet materieel zijn, maar die wel klauwen met tijd kosten.

3) Kan ik bepaalde vermogensbestanddelen samenvatten?

Denk bijvoorbeeld aan de onroerend goed portefeuille van een klant. Dit kun je in jouw presentatie of rapportage tot op de euro specificeren, per pand. Maar je doet er beter aan om de vastgoed-portefeuille als een totaalpost te presenteren (dus bijvoorbeeld Overige onroerende zaken: EUR 2.342.000,-).

Betekent dit dat je de details moet vergeten?

Nee, natuurlijk niet.

Want elke kleine verandering in de software kan een wezenlijke impact hebben op de uitkomst.

Maar ga er alsjeblieft wel met gezond boerenverstand mee om als je de software invoert.

Het scheelt je veel tijd.

En dus levert het jou en waarschijnlijk ook jouw klant meer op.

Tot snel!

Let’s make financial planning matter!

Ronald Sier

PS: een van de nieuwste Smart Financial Planner trainingen is een GRATIS e-mailtraining over hoe je gegarandeerd nieuwe financiële-planning-klanten krijgt. De strategie is het (simpelweg) sturen van één e-mail, gevolgd door een telefonisch gesprek. Je ontvangt zowel het script voor de e-mail als voor het telefoongesprek.

Wil je deze GRATIS training per direct ontvangen via e-mail? Laat dan hieronder jouw gegevens achter.

Scroll naar boven